FCPX: Bare for Hollywood, eller for oss alle?

Apple Final Cut Pro Mac Pro
FOR VIDEOPROFFENE: Nye Mac Pro og super-skjermen Pro Display XDR med Final Cut Pro X versjon 10.4.7 på skjermen. (Pressefoto: Apple)

Apple har oppgradert videoredigeringsprogrammet Final Cut Pro X til versjon 10.4.7 og skryter av hvor godt det nå er tilpasset Apples nye supermaskin, den nye Mac Pro. Betyr det at Final Cut nå bare er for filmfolkene i Hollywood?

Eller vil vi som driver med videoredigering på hobbybasis eller på beskjedne budsjetter fortsatt kunne føle at Final Cut også er et program for oss? For det er sannsynligvis ganske mange av oss. I 2017 kunngjorde Apple at Final Cut Pro X da hadde nådd et brukertall på to millioner brukere, og på langt nær alle disse er profesjonelle videoredigerere, vil jeg tro.

Optimaliser for Mac Pro

Final Cut Pro X versjon 10.4.7, som nylig er sluppet, er optimalisert for Mac Pro, skriver Apple i pressemeldingen om oppdateringen. Det betyr at programmet til fulle skal kunne utnytte kraften fra opptil hele 28 prosessorkjerner, som er maks-konfigurasjonen av kommende Mac Pro – med en 2,5 GHz Intel Xeon W-prosessor. Maskinen kan også utstyres med opptil fire grafikkprosessorer, 1,5 terabyte internminne og Apples nye akseleratorkort med det treffende navnet Afterburner.

PÅ MACBOOK PRO: Den mest populære Mac-en blant Final Cut Pro X-brukere er MacBook Pro med 15-tommers skjerm, ifølge Apple. (Pressefoto: Apple)

En toppkonfigurert ny Mac Pro vil koste et sekssifret beløp – prisene er ikke offentliggjort ennå. Men de store filmstudioene som planlegger å kjøpe et antall slike maskiner til sine redigerere, vil sikkert også henge på heftige eksterne lagringsmedier og mye annet rådyrt spesial-stasj som brukes i film- og video-bransjen.

Videoredigerere som snart kan bytte fra dagens runde Mac Pro med opptil 12 prosessorkjerner til nye Mac Pro med opptil de nevnte 28 kjernene, vil kunne få opptil 2,9 ganger så rask rendring med nye Mac Pro, og opptil 3,2 ganger så rask omkoding til andre formater.

Med Afterburner-kortet vil man kunne spille av opptil 16 4K ProRes 422-videostrømmer samtidig eller arbeide med 8K-oppløsning med støtte for opptil tre 8K ProRes RAW-videostrømmer samtidig. Dette er enormt kraftig ytelse.

Også for Pro Display XDR

Ikke nok med at Final Cut Pro X nå blir enda bedre tilpasset de mest kravstore datamaskinbrukerne, men Final Cut Pro X 10.4.7 er ifølge Apple også forbedret med tanke på Apples nye super-skjerm Pro Display XDR. Apple presenterer denne som verdens første 32-tommers Retina 6K-skjerm med lysstyrke på opptil 1.600 nit og et kontrastforhold på 1.000.000:1. Vanlige skjermer har normalt en vedvarende lysstyrke på rundt 30 nit. Vedvarende lysstyrke på XDR-skjermen er oppgitt til 1.000 nit, men den kan tidvis altså komme opp i 1.600 nit på sitt høyeste.

Som nye Mac Pro er heller ikke Pro Display XDR kommet i salg ennå, så prisen er ikke kjent. Men billig blir den neppe.

Overkill for Final Cut Pro X?

Og da blir spørsmål: Hvordan passer unnselige Final Cut Pro X inn i dette bildet? Vi snakker om et program som tross alt ikke koster mer enn 3.290 kroner – og det er vel å merke en éngangspris, ikke en årlig abonnementspris eller noe sånt. En dråpe i havet for betydelige deler av kundegruppen til Final Cut Pro X, og altså overkommelig også for hobby-videofolk, i hvert fall for dem som ikke på liv og død bare vil bruke gratis-programvare, eller til nød programmer til noen få hundrelapper. For slike videoredigerings-programmer finnes jo.

10.4.7-oppgraderingen

Nå er det naturligvis slik at Final Cut Pro ikke blir oppgradert bare med tanke på Mac Pro-brukere. Den mest populære Mac-en blant folk som driver med videoredigering med Final Cut Pro X, er ifølge Apple selv 15-tommers MacBook Pro. Disse brukerne kan regne med en ytelsesforbedring på opptil 20 prosent, hevder Apple. Og de som har investert i en iMac Pro, vil se en forbedring i ytelsen på opptil 35 prosent.

Apple Pro Display XDR
TRE SKJERMER: Slik er den ideelle skjermløsningen for videoredigering, om vi skal tro Apple. Tre stk Pro Display XDR i samkjøring. (Pressefoto: Apple)

Alle Mac-er som støtter Apples Metal-grafikkonsept vil for øvrig dra nytte av oppgraderingen, med forbedret avspillingsytelse og betydelig bedre grafikkakselerasjon.

Metal kom i 2014 for iOS-enheter og i 2015 for Mac-maskiner. Dette er et programmeringsgrensesnitt som kombinerer funksjoner man tidligere fant i OpenGL og OpenCL og som byr på maskinvare-basert akselerasjon av grafiske funksjoner og 3D-grafikk. Metal-teknologien gjør at hovedprosessoren og maskinens grafikkprosessor – én eller flere – arbeider mer effektivt sammen.

Her er listen over Mac-er som støtter Metal og Metal 2:

  • iMac Pro
  • iMac fra 2012 eller nyere
  • MacBook fra 2015 eller nyere
  • MacBook Pro fra 2012 eller nyere
  • MacBook Air fra 2012 eller nyere
  • Mac mini fra 2012 eller nyere
  • Mac Pro fra sent 2013 eller nyere

Final Cut Pro 10.4.7 har også støtte for den nye Sidecar-funksjonen som kom med macOS Catalina og som gjør det mulig å bruke iPad som ekstra-skjerm til Mac-en, slik at man for eksempel kan bruke Apple Pencil som verktøy i redigeringen.

Final Cut eller Premiere Pro?

Denne artikkelen var ikke påtenkt som noen sammenligning mellom Apple Final Cut Pro X og Adobe Premiere Pro, som vel må regnes som den nærmeste konkurrenten, og som har stor utbredelse i profesjonelle film- og video-kretser. – og som faktisk var det programmet jeg i datidens versjon lærte meg digital videoredigering med på 1990-tallet. Men siden jeg har snakket litt om pris her, kan vi i det minste ta en liten prissammenligning.

Final Cut Pro X og Pro Display XDR
OPPGRADERT: Final Cut Pro X versjon 10.4.7 på Apples nye 32-tommers Retina-skjerm. (Pressefoto: Apple)

Prisene er jo ikke direkte sammenlignbare, siden Apple selger programlisens til engangspris, mens Adobe kjører abonnementsløsning. La oss regne litt på det likevel.

Den billigste måten å skaffe seg Premiere Pro på, er å abonnere på det som «applikasjonsbasert» abonnement, som Adobe kaller det, altså at man bare betaler for ett Adobe-program, ikke noen pakkeløsning. Det kommer på 236 kroner per måned. Velger man forhåndsbetalt ettårsplan, med litt rabatt, blir prisen cirka 2.820 kroner i året. Altså litt billigere enn Final Cut Pro X – til «evig tid».

Jeg antar imidlertid at de fleste som anskaffer programvare som Adobe Premiere Pro heller velger en full Creative Cloud-pakke til 590 kroner i måneden, som kommer på 7.044 kroner som forhåndsbetalt ettårsplan.

Da har man riktignok fått med seg mange andre programmer samt noen video-relatert tilleggsprogrammer som man må betale ekstra for hvis man velger Final Cut-ruten med tilsvarende tilleggsfunksjoner: Apples Compressor, for å kode om og eksportere video til andre formater, og Motion, som er Apples alternativ til Adobes After Effects-program for alskens videoeffekter. Disse koster 549 kroner hver i Mac App Store.

Final Cut Pro X Mac Pro
PROMOTERES STERKT: Nok et PR-bilde fra Apple med Final Cut Pro X på en Pro Display XDR-skjerm sammen med en ny Mac Pro-maskin. (Pressefoto: Apple)

Konklusjonen blir likevel at Final Cut Pro X med Compressor og Motion er en ganske prisgunstig pakke og overkommelig for de fleste som driver litt mer seriøst med video enn bare å slenge ut noen klipp på Facebook dann og vann. Lærekurven til Final Cut Pro X kan være litt bratt, og en del funksjoner og effekter må man kanskje lete litt på internett for å finne oppskriften på, men når man først begynner å få programmet «i fingrene», byr det på det meste man trenger – enten man driver med video på hobbybasis eller er proff.

Over 200 videoer

I mitt hjemmevideo-bibliotek, nå nettopp flyttet over fra iTunes til Apples nye TV-app, ligger det over 200 hjemmevideoer fra et langt liv som hobby-filmmaker og hjemmevideo-fotograf, de eldste riktignok digitaliserte smalfilm-sekvenser fra 1970-tallet.

Materialet er nok blitt redigert med en god del forskjellige slags videoredigerings-programmer som jeg har testet for PC World Norge og Macworld Norge opp gjennom årene, men siden tidlig på 2000-tallet har det meste vært innom Final Cut Pro, som ble lansert i 1999, og senere ble fulgt opp av Final Cut Pro X fra 2011.

Det aller meste av materialet må definitivt kalles hjemmevideoer, men det ligger også noen videoer der som er blitt produsert i jobbsammenheng og publisert på noen av nettstedene jeg har jobbet for tidligere. Men materialet er ikke bearbeidet såpass profesjonelt at jeg kan kalle meg noe mer enn en video-hobbyist.

Og selv om jeg neppe kommer til å kjøpe meg noen toppkonfigurert Mac Pro med Pro Display XDR-skjerm, kommer jeg nok fortsatt til å kose meg med Final Cut Pro til reise-videoene mine. Også etter 10.4.7-oppgraderingen.

Men det kan nok hende jeg snart kommer til å bygge ut min for så vidt ganske godt konfigurerte Mac mini – som er mer i min klasse – med en ekstern grafikkprosessor-boks, for eksempel Blackmagic eGPU, for grafikkytelsen er vel den største svakheten ved mitt system. Da blir sikkert Final Cut Pro-opplevelsen enda bedre…

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert.

Dette nettstedet bruker Akismet for å redusere spam. Lær om hvordan dine kommentar-data prosesseres.

Rull til toppen
%d bloggere liker dette: